Samenwerken op afstand is anders dan samenwerken op locatie, maar hoe doe je dit nu goed? Hierbij een aantal tips:
Tip 1: Spreek verwachtingen naar elkaar uit en maak heldere afspraken: Voor teams die thuiswerken geldt dat ze vaak minder contact met elkaar hebben dan toen ze fysiek samenkwamen. Even snel iets vragen of controleren komt er dus minder snel van. Het is daarom extra belangrijk dat je je verwachtingen uitspreekt naar elkaar toe en heldere afspraken maakt.
Tip 2: Ga met elkaar in gesprek over de werkzaamheden: Werk je in een team? Ga dan met je team in gesprek over wat voor werk er moeten gebeuren. Hoe je het werk het beste kunt doen en welke collega je daarbij nodig hebt. Dit vergroot het teamgevoel.
Tip 3: Heldere agenda met check-in en check-out: Je kent het vast wel. Een overleg zonder een heldere agenda en collega’s die allemaal door elkaar praten. Dit kun je voorkomen door een heldere agenda op te stellen met daarin:
- Agendapunten
- Sprekers
- Spreektijd
Natuurlijk moet je als gespreksleider ook de heldere agenda strak aanhouden. Vergeet een check-in (hoe gaat het met je en wat is belangrijk voor je in dit overleg?) en check-out (hoe was dit overleg voor je?) niet op te nemen in de agenda.