verhoogt contrast

uit

aan

zoom

reset

Meer over...

persoonlijk leiderschap

Een goede inrichting van het hybride werken is een grote uitdaging. Het terugkeren naar de werkvloer vraagt om een nieuwe blik op de manier van werken. Essentieel is om inzicht te hebben in de mogelijkheden binnen een organisatie en eigen behoeftes. Hoe starten we het gesprek? Om zo te bepalen wat er nodig is. En hoe gaan we om met organisatorische veranderingen en persoonlijke ontwikkelingen?

Kies een onderwerp

Kies een onderwerp

Wat is hybride werken?

Hybride werken is inmiddels een veelgebruikte term geworden, maar wat betekent het nu precies? Hybride werken staat voor het werken op verschillende tijden en plekken. Hiermee wordt vaak het idee aangehouden dat het niet uitmaakt waar en wanneer iemand zijn werk doet, als de werknemer het werk en het afgesproken aantal uren levert. Dit kan dus qua locatie variëren van thuis, op kantoor of in de koffietent op de hoek. Daarnaast wordt er soepeler omgegaan met het tijdvak 9-tot-5 als werktijd. In de praktijk zien we dat het werk doorgaans nog in deze tijd wordt gedaan, maar dat er ook ruimte is om een uurtje te sporten, de boodschappen te doen of met de kinderen op stap te gaan. De tijd die overdag aan privézaken wordt besteed, wordt op een ander moment ingehaald.

Controle werk-privé-balans

Deze manier van werken geeft werknemers meer controle over hun werk- privé-balans. Daarbij is het wel belangrijk dat werkgever en werknemer heldere afspraken maken over het te leveren werk en de bereikbaarheid. Moet een werknemer te allen tijde bereikbaar zijn of alleen binnen een bepaalde tijd? Binnen welke tijden wordt er samengewerkt? Hoe waarborgen we de binding met collega’s en de organisatie? Dit zijn enkele voorbeelden van vragen die werkgever en werknemer samen moeten beantwoorden.

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content. The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content. The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

This is an h2 heading inside rich text

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

  • Test
  • test

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the 'When inside of' nested selector system.

Werk- en privé balans

Hybride werken kan ervoor zorgen dat de grenzen tussen werk en privé vervagen. Hoe vind je een goede balans in het hybride werken? En hoe zorg je ervoor dat je mentaal en fysiek fit blijft? In de video geven wij je tips.

Bekijk de video - Hoe blijf ik fit en productief en behoud ik mijn structuur tijdens de pandemie?

Vaardigheden voor thuiswerken

Veel werknemers krijgen de keuze om thuis of op kantoor te werken. Thuiswerken, het klinkt makkelijk. In plaats van op kantoor, klap je gewoon thuis je laptop open toch? Ervaring leert dat er meer bij komt kijken. Om gezond thuis te kunnen werken, heb je bepaalde vaardigheden nodig. Misschien wel vaardigheden die jij op kantoor minder nodig hebt. We geven je een aantal voorbeelden van vaardigheden die door het hybride werken belangrijker zijn geworden. Herken jij ze?

Welke vaardigheden heb jij nodig om gezond thuis te kunnen werken?

  • Technologische vaardigheden
  • Communiceren (op afstand)
  • Verbinding met collega’s
  • Eigenaarschap agenda
  • Planning en structuur
  • Zelfzorg
  • Zelfinzicht en reflectie

Technologische vaardigheden

Een essentieel onderdeel voor werknemers om goed thuis te kunnen werken, zijn de technologische vaardigheden. Dit is mede mogelijk gemaakt door de snelle digitalisering en de ontwikkeling van systemen vanuit waar we samen kunnen werken (zoals Teams en Zoom). Door thuis te werken ben jij extra afhankelijk van de computervaardigheden en de kennis om goed om te gaan met de ondersteunende systemen. Ook al ben je misschien opgegroeid in een digitaal tijdperk, werkt elk systeem anders. Het is belangrijk dat je het op de juiste manier gebruikt. Zorg dat jij goed overweg kunt met de systemen. Is een systeem onduidelijk voor jou? Geef dit dan aan bij jouw leidinggevende. Vraag om uitleg of een handleiding.

Communiceren (op afstand)

Als je weet hoe de systemen werkt, ben je al een heel eind. Maar ze ook nuttig gebruiken is een tweede stap. Bedenk voor jezelf of het belangrijk is dat anderen weten wat je aan het doen bent. Sommige teams doen dit door een dag- of week start. Voor andere functies is dit minder relevant. Wees je ervan bewust dat anderen niet kunnen aanvoelen, wat jij doet. Dit zal je dus indien nodig zelf moeten communiceren. Heb je hulp nodig? Thuis kun je niet de collega naast je gemakkelijk aanspreken. Maak gebruik van de telefoon of het systeem op je laptop. Wanneer je veel moet overleggen is het handig te bespreken met je collega’s wat het fijnste communicatiemiddel is en hoe. Voor veel vragen kun je bijvoorbeeld beter een online video meeting inplannen, terwijl een formele bevestiging beter via de mail kan.

Verbinding met collega’s

Sociale contacten zijn net zo belangrijk voor onze lichamelijke en psychische gezondheid als goede voeding en voldoende beweging. Daarnaast helpt het onderhouden van sociaal contact bij het verminderen van stressgevoelens, het onderdrukt namelijk de aanmaak van het stresshormoon cortisol. Dit geldt natuurlijk voor contact met vrienden en familie, maar zeker ook voor contact met collega’s. Neem daarom de tijd om ook vanuit huis tijd door te brengen met je collega’s. Ga op zoek naar een fijne balans van thuis en op kantoor werken.

Eigenaarschap agenda

Goed grip hebben op je agenda is extra belangrijk wanneer jij voor de keuze staat om thuis of op kantoor te werken. Niet alle activiteiten zijn namelijk geschikt om op afstand te doen. Ook zijn bepaalde activiteiten prettiger om op locatie te doen. Zo zijn creatieve sessies of ontmoetingen om bij te praten met collega’s vaak fijner om op kantoor te doen. Terwijl het zelfstandig uitwerken van een taak of een vergadering vaak gemakkelijk thuis of hybride kan. Bedenk dus goed welke klussen je waar en wanneer uitvoert.

Planning en structuur

Wanneer jij thuis werkt is het extra belangrijk om een goede planning en structuur te maken. Dit vraagt dus om extra aandacht voor jezelf. Denk aan vragen als: Hoe laat start je met werk? Wanneer neem jij pauzes? Hoe zorg je voor ontspanning tussendoor, in plaats van het praatje bij het koffiezetapparaat? En hoe laat stop je met werken?

Een grote valkuil van thuiswerken is dat mensen te lang doorwerken of juist te snel worden afgeleid door privé zaken. Bepaal dus goed welke taken jij het beste wanneer kunt doen. En hoe jij zorgt voor een gezonde werkdag. Op kantoor vraagt jouw collega misschien of je mee gaat lunchen, maar thuis zal je dit toch echt zelf moeten doen.

Zelfzorg

Dat brengt ons op het onderwerp ‘zelfzorg’. Een belangrijk onderwerp om gezond thuis te kunnen werken. Doordat je collega’s niet in jouw omgeving zijn, is het extra belangrijk om de aandacht, rust en zorg voor jezelf te nemen. Zorg dat je gezond eten in huis hebt, drink voldoende en bouw rustmomenten in op de dag. Doe dit door bijvoorbeeld door regelmatig even op te staan van jouw werkplek of tussendoor een wandeling te maken. Onder zelfzorg hoort ook dat jij niet te lang overwerkt en voldoende ontstress momenten hebt op de dag.

Zelfinzicht en reflectie

De juiste balans in hybride werken kan een zoektocht zijn. Het is geen bestemming, maar meer een reis. Het is prettig om inzichtelijk te hebben wat voor jou goed werkt. Wanneer werk jij thuis of op kantoor? Welke planning en structuur past bij jou? Wanneer voel jij je gezond in jouw werk? Dit zijn een paar voorbeelden van vragen, die jou helpen inzicht te geven in hoe jij het fijnste werkt. Door dit te bespreken, kun je bepalen of dit ook matcht met de organisatie en samenwerking met anderen. Je kunt er best mee experimenten. Door kleine veranderingen, kun jij bepalen wat het beste werkt.

Heb jij de vaardigheden in huis om gezond thuis te werken? Wanneer jij weet waar jouw kracht ligt, kun je deze bewuster inzetten. Misschien kun je zelfs een keer een collega helpen die hier meer moeite mee heeft. Ook is het belangrijk om te weten waar jouw ontwikkelmogelijkheden liggen. Dan kun je ook jouw leidinggevende of collega vragen om hulp.

Tips en tricks

  • Kennis: zorg voor voldoende kennis op het gebied van de systemen waar je mee werkt. Mis je de kennis, ga ermee aan de slag.
  • Communicatie: kies de juiste communicatiemiddelen voor de juiste momenten.
  • Contact: blijf in contact met collega’s ook als je thuis werkt. Plan een online koffiemomentje in of neem de tijd voor small talk voorafgaande aan de meeting.
  • Planning: plan vooraf wat je thuis gaat doen en wat op kantoor.
  • Pauzeer: Het is belangrijk elke 1,5 uur even kort te pauzeren. Ga even weg van je pc en laad jezelf weer even op.
  • Drinken en eten: zorg goed voor jezelf door bijvoorbeeld een kan water op je bureau, een gezonde lunch en een wandeling van een half uur tussendoor.
  • Verantwoordelijkheid nemen: neem verantwoordelijkheid over jouw werk. Dit doe je door inzichtelijk te maken wat jouw behoeftes zijn en bespreek dit ook met de werkgever.

28

Mar

10:30

Workshop

Workshop In gesprek over Eenzaamheid

Evenementen die

bij jou passen

'You'll never walk alone', maar toch kan het soms zo voelen. Wij willen daarom graag in deze workshop met elkaar in gesprek over eenzaamheid.

Veel gestelde vragen

Hoe zorg ik voor een gezonde basis als ik thuiswerk?

Altijd makkelijk bereikbaar

Vragen, toevoegingen of wil je even sparren? We staan voor je klaar.