uit
aan
reset
Verbinding op de werkvloer is essentieel om werknemers gelukkig te houden en een belangrijk onderdeel om goed samen te werken. Voor corona waren de ontmoetingen en contact met collega’s vaak vanzelfsprekend. Terwijl we nu bewust in verbinding moeten blijven. Hoe behoud je de verbinding? En hoe laat je jouw nieuwe collega’s zich zo snel mogelijk thuis voelen? De onderwerpen rondom HR en contact met collega’s staan in het thema ‘verbinding’ centraal.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.
Hybride werken is inmiddels een veelgebruikte term geworden, maar wat betekent het nu precies? Hybride werken staat voor het werken op verschillende tijden en plekken. Hiermee wordt vaak het idee aangehouden dat het niet uitmaakt waar en wanneer iemand zijn werk doet, als de werknemer het werk en het afgesproken aantal uren levert. Dit kan dus qua locatie variëren van thuis, op kantoor of in de koffietent op de hoek. Daarnaast wordt er soepeler omgegaan met het tijdvak 9-tot-5 als werktijd. In de praktijk zien we dat het werk doorgaans nog in deze tijd wordt gedaan, maar dat er ook ruimte is om een uurtje te sporten, de boodschappen te doen of met de kinderen op stap te gaan. De tijd die overdag aan privézaken wordt besteed, wordt op een ander moment ingehaald.
Controle werk-privé-balans
Deze manier van werken geeft werknemers meer controle over hun werk- privé-balans. Daarbij is het wel belangrijk dat werkgever en werknemer heldere afspraken maken over het te leveren werk en de bereikbaarheid. Moet een werknemer te allen tijde bereikbaar zijn of alleen binnen een bepaalde tijd? Binnen welke tijden wordt er samengewerkt? Hoe waarborgen we de binding met collega’s en de organisatie? Dit zijn enkele voorbeelden van vragen die werkgever en werknemer samen moeten beantwoorden.
The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content. The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content. The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.
A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!
A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!
A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!
A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!
A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!
A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!
Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the 'When inside of' nested selector system.
Contact met collega’s
Het contact met anderen gaat minder vanzelf en moet actief opgezocht worden, ook nu we soms weer en dag op kantoor werken. Dit is voor veel medewerkers uit de banenafspraak lastig. Moeilijk om verbinding te blijven houden met de organisatie, het team en de collega’s. Dit kan invloed hebben op de motivatie en de productiviteit van de medewerker. Ook kan het een gevoel van eenzaamheid veroorzaken of ervoor zorgen dat de medewerker zich buitengesloten voelt.
'Ik zat aan het begin veel alleen thuis en dan heb je niemand om even mee te sparren of een gesprek mee te voeren of wat advies op te pikken. De behoefte aan begeleiding en aan contact was veel sterker. Ik probeer nu wel wat vaker met mijn collega’s te bellen via Skype of WhatsApp video. Soms ook gewoon om even te kletsen, en het even niet over werk te hebben. Wat we ook hebben met de afdeling is dat er iedere week een mail rondgaat, een soort kettingmail ‘de wandelgang’ genaamd. Iedere week beschreef een collega daarin hoe het met diegene gaat en wat we allemaal aan het doen zijn. Dat is ook wel fijn om van alle collega’s te lezen hoe het met ze gaat, en waar ze zich mee bezig houden.'
- Zisan Mermi, medewerker
De verandering in het contact met collega’s is een van de meest genoemde “tegenvallers” door medewerkers die door de coronacrisis nu grotendeels thuis werken. Hoewel het fijn is dat de mogelijkheid van elkaar digitaal spreken bestaat, is het duidelijk dat er nieuwe manieren van in contact zijn moeten worden gezocht. Of je je collega’s nou wil spreken voor de gezelligheid, of omdat je vragen wil stellen of begeleiding ontvangt, iedereen moet op zoek naar nieuwe manieren van contact. Er gelden andere spelregels. Je weg daarin vinden kan tijd en energie kosten. Dit kan een uitdaging zijn en daar helpen we je graag bij.
'Een leuke manier waarop we met ons team meer in contact proberen te blijven is door van een werkcafé in Webex. Dat is een doorlopende vergadering waar je altijd in kan stappen, bijvoorbeeld als je vragen hebt. Ook aan het einde van de werkdag check ik even of er nog iemand zit om een praatje mee te maken.'
- Bert Wittekoek, medewerker
Sociale contacten zijn net zo belangrijk voor onze lichamelijke en psychische gezondheid als goede voeding en voldoende beweging. Het onderhouden van sociaal contact helpt ook bij het verminderen van stress. Het onderdrukt namelijk de aanmaak van het stresshormoon cortisol. Dit geldt natuurlijk voor contact met vrienden en familie, maar zeker ook voor contact met collega’s. Neem daarom de tijd om ook vanuit huis tijd door te brengen met je collega’s.
Digitale communicatie kan soms anders over komen dan dat iemand het bedoelt. Dit komt doordat je gezichtsuitdrukkingen niet ziet of de stem niet hoort. Bedenk je altijd dat je gesprekspartner veel verschillende redenen kan hebben om een bepaalde opmerking te maken. Er kan ook nog wel eens miscommunicatie plaatsvinden. Mocht je onzeker zijn over hoe je een bepaalde opmerking moet interpreteren, stel dan een verhelderende vraag of kom er later op terug. Je buddy of jobcoach kan ook helpen de situatie helpen op te helderen.
Online solliciteren
Een goed online sollicitatiegesprek is belangrijk voor zowel de kandidaat als voor de organisatie. Dit is hét moment om te laten zien wie je bent en te achterhalen of het aan de eisen en verwachtingen voldoet. Voor de organisatie is het belangrijk een goed beeld te schetsen van de organisatie, verwachtingen goed te managen en te bepalen of er een match is. Een belangrijk moment, want dit is tenslotte de mogelijke vervolgstap in je carrière. Jij wil vast dat het gesprek goed verloopt, maar ook voor de werkgever is dit belangrijk. Wij geven een aantal tips om het online solliciteren tot een succes te maken.
Bereid het gesprek goed voor, net zoals je dit moet doen voor een sollicitatiegesprek op locatie. Lees je goed in op de vacature, bedenk voor jezelf wat je over jezelf wil vertellen en bereid vragen voor. Denk ook na over vragen die je kunt stellen over de hybride werkcontext.
Ook is een technische voorbereiding van belang. Zorg ervoor dat je de juiste middelen in huis hebt, denk aan een goede internetverbinding, laptop met camera en microfoon. Test deze van te voren uit. Kies je voor een virtuele achtergrond, blurren of jouw eigen achtergrond? Zorg in ieder geval voor een nette achtergrond en zit met je gezicht naar het licht of een lichtbron toe.
Elkaar online ontmoeten kan wat ongemakkelijk zijn. Bedenk jezelf dat dit normaal is en probeer het voor jezelf comfortabel te maken. Een klein praatje kan hierbij helpen en het ijs breken. Bedenk wel dat in dit gesprek degene die jouw gaat interviewen gespreksleider is. Laat de gespreksleider bij voorkeur de start maken.
Jouw eerste indruk is belangrijk. Een enthousiaste, geïnteresseerde en oprechte uitstraling komt jou in het sollicitatiegesprek zeker ten goede. Zorg ervoor dat je er verzorgd uitziet. Hier spelen kleding en persoonlijke verzorging een grote rol in. Ook jouw houding is belangrijk. Zit recht voor de camera, zorg dat je qua belichting goed zichtbaar bent en neem een actieve zithouding aan.
Bespreek met anderen in jouw omgeving dat je een online sollicitatiegesprek hebt. Zo kunnen zij rekening met jou houden, door jou niet te storen en de omgevingsgeluiden te beperken.
Indien je nog niet op het kantoor bent geweest, maar je wel die voorkeur hebt voor je een keuze maakt. Geef dan aan dat je graag een vervolggesprek op locatie wilt.
Ben je benieuwd naar de algemene tips voor solliciteren? Bekijk dan de video - Solliciteren.
Inwerktraject
Hybride werken heeft invloed op de inwerkperiode. Een goede start bij een bedrijf is enorm belangrijk voor zowel werknemer als werkgever. Voor veel werknemers is het inwerken door geheel of gedeeltelijk thuiswerken lastiger. Denk aan het leren kennen van collega’s en een plek te vinden in de organisatie. Ook levert dit uitdagingen op in het delen van kennis of het begeleiden van de nieuwe werknemer.
Hoe zorg je ervoor dat jij je zo snel mogelijk thuis voelt in de organisatie? Hoe doe je dat met het team? Hoe voldoe je in een hybride situatie aan wat er van je verwacht wordt? Om het inwerken zo goed mogelijk te laten verlopen doorloop je de volgende fases.
Hoe behoud je verbinding met het team?
Verbinding houden met collega's is soms lastig in een hybride werkcontext. Des te belangrijker om hier als werkgever aandacht voor te hebben. Bekijk de SWOM TV aflevering, waarin collega Jesse tips en tricks geeft over het behouden van verbinding met het team. En hoe je de werknemer betrokken houdt, waardoor je stress kunt verminderen.
10:30
'You'll never walk alone', maar toch kan het soms zo voelen. Wij willen daarom graag in deze workshop met elkaar in gesprek over eenzaamheid.
Vragen, toevoegingen of wil je even sparren? We staan voor je klaar.